Logo regionálního portálu regionhorovicko.cz

Regionální zpravodajství

Stavba Berounského tunelu se opět o krok posunula. Na řadu přichází geotechnický průzkum

Radniční list města Beroun
pondělí 25.9.2023

Ilustrační foto
Autor: Ivančický zpravodaj

Poslední červencový den podala Správa železnic na Ministerstvo životního prostředí České republiky dokumentaci EIA pro plánovanou stavbu Berounského tunelu. Zpracovatelem dokumentace je společnost SUDOP Praha, a.s.

 

V dokumentaci jsou zapracované všechny podmínky stanovené zákonem č. 100/2001 Sb. a také požadavky vyplývající ze závěru zjišťovacího řízení, které bylo vydáno 5. srpna 2022.

V současné době probíhá na Ministerstvu životního prostředí kontrola dokumentace a následně bude záměr zveřejněn na portálu Cenia. V rámci procesu EIA bude s největší pravděpodobností uskutečněno veřejné projednání záměru. Následovat bude zpracování posudku. Závazné stanovisko lze očekávat nejdříve v 1. čtvrtletí roku 2024.

Inženýrsko-geologický průzkum pro Berounský tunel

Správa železnic zároveň podepsala rámcovou dohodu se společností „Beroun GTC+SG“ na zhotovení podrobného geotechnického průzkumu pro novostavbu trati mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. Výsledky průzkumu dají potřebné informace o geologické skladbě a geotechnických vlastnostech horninového prostředí v místech budoucího Berounského tunelu.

Průzkumné práce budou realizovány dle projektu podrobného průzkumu po etapách. Projekt průzkumných prací byl zpracován v rámci zpracovávané aktualizace dokumentace na územní řízení. Podél trasy budoucí novostavby a v oblastech budoucích portálů (Hlubočepy, Branický most a Beroun) bude prováděn inženýrsko-geologický a hydrologický průzkum. Vrtný průzkum bude doplněn o geofyzikální průzkum pro odhalení případných tektonických linií. Samotné vrty dosáhnou místy hloubky až 200 metrů pod povrch. Z vrtných jader budou odebírány vzorky pro laboratorní zkoušky. Účelem průzkumu je získat dostatek informací pro další projektové práce při návrhu tunelů a portálových oblastí. Rámcová smlouva je uzavřena na 5 let. Správa železnic plánuje, že průzkumné práce budou probíhat tři až čtyři roky.

Před zahájením jakýchkoli terénních prací musí zhotovitel průzkumných prací vyřešit administrativně-správní úkony. Jedná se především o vypracování prováděcího projektu, a projednání se všemi dotčenými orgány, zajištění vstupu na pozemky a zjištění existence podzemních inženýrských sítí. Zhotovitel musí mít zajištěny přístupové komunikace a vyřešeno odpadové (výplachové) hospodářství.

Co nový železniční tunel přinese?

Berounský tunel o délce 24,7 km bude nejvýznamnějším stavebním objektem na novostavbě trati mezi Prahou a Berounem. Umožní odklon dálkové dopravy ze stávající trati podél Berounky. V současnosti se jedná o zkapacitnění dopravy mezi Prahou a Západní Evropou, v budoucnu se počítá s rychlostí až 200 km/h. Nová trať výrazně zkrátí dobu cestování z Berouna do Prahy.

Vybudování tunelu přinese řadu změn přímo v Berouně. Tou největší bude nový portál, tedy vyústění tunelu a železniční most přes Berounku. U portálu bude dostatečná nástupní plocha pro složky integrovaného záchranného systému. Jak je vidět na vizualizaci, rekonstrukcí projde silnice směrem na Lištici, vybuduje se také nový příjezd k čističce odpadních vod. „Před zahájením stavebních prací na tunelu je ale potřeba vyřešit ještě stavbu nového silničního mostu přes Berounku, který bude součástí obchvatu. Správa železnic tuto novou infrastrukturu bude potřebovat v průběhu stavebních prací na tunelu,“ upozornil místostarosta Michal Mišina.

 

Článek byl převzat ze Berounského radničního listu. Titulek je redakční. Úvodní fotografie je ilustrační.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama